Ειδήσεις - νέα από την Χαλκίδα και την Εύβοια | Eviaportal.gr

Συνέντευξη τύπου παραχώρησε ο επικεφαλής της Ριζοσπαστικής και Οικολογικής Συνεργασίας, Νίκος Στουπής, για το καλάθι των αγροτικών προϊόντων και για την αποχή τους απο την ειδική συνεδρίαση.

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΜΕ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ
ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ
Η συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Στερεάς με θέμα την Αγροτική Ανάπτυξη δεν θα δώσει οιανδήποτε λύση στα θέματα της γεωργίας.

ΑΡΝΗΘΗΚΑΜΕ η σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για ένα τόσο σημαντικό θέμα για την Στερεά, να υποταχθεί απλά σε ένα επικοινωνιακό πανηγύρι με την παρουσία του κ. Υπουργού, καλύπτοντας τις σημαντικές καθυστερήσεις στην αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων των αγροτών και της αγροτικής ανάπτυξης..
ΑΡΝΗΘΗΚΑΜΕ να συμμετάσχουμε σε μια φιέστα
• την ώρα που διαλύεται η χώρα και η κοινωνία,
• την ώρα που εκχωρούνται κυριαρχικά δικαιώματα,
• την ώρα που ξεπουλιέται ο Δημόσιος πλούτος
• την ώρα που οι άνεργοι έφτασαν στο 1.000.000,
• την ώρα που ετοιμάζεται το δεύτερο ΜΝΗΜΟΝΙΟ,
• την ώρα που οργανώνεται η φοροεπιδρομή στις συντάξεις και στους μισθούς,
• την ώρα που νέοι, άνεργοι, μισθωτοί, γυναίκες, ηλικιωμένοι, αγρότες, επαγγελματίες «φασκελώνουν» στις πλατείες το πολιτικό σύστημα,
ΔΕΝ ΤΡΕΦΟΥΜΕ ΑΥΤΑΠΑΤΕΣ!
Είμαστε σίγουροι ότι θα συμβεί ότι συνέβη και με τα παλιότερα μεγαλεπήβολα σχέδια τέως Υπουργών Γεωργίας, είτε λέγονταν Επιχειρησιακές Μελέτες των 13 Περιφερειών, είτε λέγονταν «ποιοτική γεωργία», είτε λέγονταν «πράσινη γεωργία».
Είμαστε σίγουροι ότι θα συμβεί ότι συνέβη σε ανάλογη σύσκεψη με τον Υπουργό Ανάπτυξης, όπου ακόμα περιμένουμε τις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες του μηνιάτικου χρονικά ορίζοντα που μας υποσχέθηκε.
Είμαστε σίγουροι πως το καλάθι θα αποτελέσει ένα άλλο επικοινωνιακό τρυκ που θα μείνει χωρίς πάτο στην πρώτη αλλαγή πολιτικής φρουράς του ΥΠΑΑΤ στα πλαίσια ενός μελλοντικού ανασχηματισμού ή στην αλλαγή μιας Κυβέρνησης.
Η όλη προετοιμασία της συνεδρίασης μας δικαιολογεί να σκεφτόμαστε έτσι:
• Χωρίς εισηγήσεις
• Με γενικά περιγράμματα πολιτικής και όχι συγκεκριμένες προτάσεις πολιτικής σε επίπεδο Περιφέρειας ώστε σήμερα να ακούγαμε τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις πολιτικής και οικονομικής τους υποστήριξής από τον κ. Υπουργό
• Χωρίς να έχει προηγηθεί μια δουλειά σε επίπεδο Περιφερειακών Ενοτήτων και διαβούλευσης με τους τοπικούς φορείς μετά από συγκεκριμένες εισηγήσεις των καθ ύλη αρμοδίων Διευθύνσεων Αγροτικής Ανάπτυξης
• Χωρίς να έχει προηγηθεί μια ουσιαστική δουλειά στην άτυπη επιτροπή πρωτογενή τομέα όπως είχαμε συμφωνήσει και μετά να ερχόμαστε στην συνεδρίαση
• Γιατί είκοσι κοντά μήνες διακυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και ενάμισι κοντά χρόνο μετά τον περιβόητο «κοινωνικό διάλογο» για την αγροτική οικονομία και τη φιέστα στο Ζάππειο, η πολιτική του ΥΠΑΑΤ παραμένει στις γενικόλογες εξαγγελίες και δήθεν διαβουλεύσεις, παρακολουθώντας αδιάφορα τη συνέχιση της κατάρρευσης του πρωτογενή τομέα.
Δυστυχώς τα στοιχεία είναι αμείλικτα:
Κατά την Eurostat:
Τα τελευταία 15 χρόνια το γεωργικό εισόδημα στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 24%, ενώ αντίθετα στην ΕΕ των 27 αυξήθηκε κατά 5%. Όταν στις 21 από τις 27 χώρες της ΕΕ είχαμε αύξηση 12,3%, το αγροτικό εισόδημα το 2010 μειώθηκε στην Ελλάδα κατά 4,3%, ενώ από το 2000 μέχρι το 2009 μειώθηκε κατά 16,9%. Ο αριθμός των αγροτών στο διάστημα 2000 - 2009 μειώθηκε κατά 171.300 (από 700.900 έπεσε στους 526.600). Δηλαδή μειώθηκε κατά 24,5%.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο ένας στους τέσσερις αγρότες εγκατέλειψαν την παραγωγή !
Κατά την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία : Από το 2004 έως το 2009 ο όγκος της παραγωγής μειώθηκε κατά 7% για τη φυτική και κατά 2% για τη ζωική. Μέσα σ’ ένα χρόνο έχουμε δώσει 6,5 δισ. ευρώ για εισαγωγές αγροτικών προϊόντων, ενώ έχουμε 3,5 δισ. έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου αγροτικών προϊόντων.
Πριν από οποιαδήποτε συζήτηση λοιπόν για το καλάθι αγροτικών προϊόντων της Στερεάς, έπρεπε να προηγηθεί μια αναλυτική χάραξη κεντρικής πολιτικής για το «καλάθι προϊόντων της ελληνικής γης» : Δηλαδή,
• Ποιος είναι ο συνολικός σχεδιασμός για την ανάπτυξη της ελληνικής αγροτικής οικονομίας;
• Ποια προϊόντα είναι στρατηγικής σημασίας;
• Με ποιες εθνικές πολιτικές και με τι διεκδικήσεις σε συνεργασία με τις άλλες χώρες του Νότου εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης θα ενισχυθεί η παραγωγή, η ποιότητα, η προβολή και η διάθεσή τους;
Τέτοιο στρατηγικό σχεδιασμό δεν έχουμε ακόμα δει. Αντί αυτού προβάλλεται το εφεύρημα του καλαθιού της Περιφέρειας σαν να πρόκειται για μια «επαναστατική» και καινοτόμο πολιτική.
Επιτυχημένη έκφραση Μάρκετινγκ ομολογουμένως. Μπορεί να πουλήσει πολιτικά.
Δεν πάσχουμε όμως ούτε οι αγρότες, ούτε οι επιστήμονες, ούτε οι πολιτικοί από άγνοια για το πια είναι τα «δυναμικά» μας προϊόντα. Όλοι οι εμπλεκόμενοι με τον πρωτογενή τομέα γνωρίζουμε καλά ότι η διάκριση σε προωθούμενες και μη ποικιλίες, καλλιέργειες και εκτροφές υπάρχει από χρόνια. Και ότι οι προωθούμενες λάμβαναν ειδικές ενισχύσεις τόσο από τον 1ο όσο -κυρίως- από τον 2ο πυλώνα, δηλαδή τα μέτρα Αγροτικής Ανάπτυξης.
Από την πρώτη περιφερειακή σύσκεψη (της Κρήτης) που προβλήθηκε το «καλάθι» των περιφερειών, ένα βασικό επιχείρημα του κ. υπουργού ήταν η στροφή στην παραγωγή.
Όμως δεν ξεχνάμε πως την αποδέσμευση των ενισχύσεων από την παραγωγή - μια επιλογή καταστροφική για μια σειρά παραδοσιακές δυναμικές καλλιέργειες - υιοθέτησε και εφάρμοσε μια κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ/ Σημίτη.
Για ποια υποστήριξη λοιπόν της εγχώριας παραγωγής αναφέρονται όταν το τυρί θα είναι στο καλάθι της Ηπείρου αλλά η υγιής συνεταιριστική Δωδώνη πάει για πούλημα ;
Γιατί η ζάχαρη που την παραδώσαμε στους Βόρειους κατά την διαμόρφωση της ΚΑΠ και τώρα χτυπάμε το κεφάλι μας δεν έχει θέση σε κάποιο περιφερειακό καλάθι ;
Έχουν θέση στο καλάθι προϊόντα Εθνικής σημασίας που σχετίζονται με την διατροφική επάρκεια της χώρας και την μη εξάρτησή της από άλλες έστω και σε σύγκρουση με κοινές οργανώσεις αγοράς και με επιβολή βέτο και ας μην είμαστε ανταγωνιστικοί ;
Υπηρετείται η ανταγωνιστική παραγωγή με τις τεράστιες αυξήσεις των χρησιμοποιούμενων εισροών ή και με την μεταφορά τους από το 13 στο 23% του συντελεστή ΦΠΑ ;
Εξυπηρετεί την παραγωγή και την ασφάλειά της η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου του ΟΓΑ, όπου καταλύθηκε η έννοια της δημόσιας ευθύνης στην προστασία της γεωργικής παραγωγής, υιοθετήθηκε καθεστώς υποχρεωτικής αυτασφάλισης χωρίς δικαίωμα επιλογής στον οργανισμό ασφάλισης, με δυσανάλογες εισφορές σε σχέση με τις μη ρεαλιστικές αποζημιώσεις, και σε λογιστική συσχέτιση με τον φορολογικό έλεγχο και την επιστροφή ΦΠΑ ;
Μήπως η στροφή στην παραγωγή σημαίνει απλά εντατικοποίηση και ενίσχυση της βιομηχανοποιημένης γεωργίας σε βάρος των μικρών εκμεταλλεύσεων και της οικογενειακής γεωργίας; Η εισαγωγή δηλαδή, ενός πρότυπου καταστροφικού όχι μόνο περιβαλλοντικά (ρύπανση εδαφών, εξάντληση υδάτινων πόρων απώλεια βιοποικιλλότητας κλπ) αλλά και κοινωνικά (εξαφάνιση μικρών αγροτών, περαιτέρω ερήμωση της υπαίθρου κ.α.)
Με ποιες μορφές παραγωγικής οργάνωσης των αγροτών θα προωθηθεί η παραγωγή;
Η διάλυση των συνεταιριστικών οργανώσεων και η απώλεια του παραγωγικού τους χαρακτήρα μέσα από πολιτικές διαμεσολαβήσεων, διαπλοκής και ιδεολογικής χειραγώγησης, που υπό άλλες συνθήκες θα μπορούσαν να παρεμβαίνουν σε όλο το κύκλωμα παραγωγής, επεξεργασίας και διάθεσης των προϊόντων για λογαριασμό και προς όφελος των αγροτών, δυστυχώς δεν αντιμετωπίσθηκε με την ανάλογη πυγμή από πλευράς Υπουργού, αφού οι αρχικοί «παλληκαρισμοί» γρήγορα μετατράπηκαν σε υποχωρητικό διάλογο με τους αρχιτέκτονες της κατάντιας του συνεταιριστικού κινήματος.

Με τι πόρους θα χρηματοδοτηθεί το «καλάθι» ; Όταν είναι γνωστό ότι το 28% της Δημόσιας Δαπάνης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) αποτελεί ανειλημμένες υποχρεώσεις και έργα-γέφυρες της προηγούμενης Προγραμματικής Περιόδου. Όταν η πορεία υλοποίησης του, ένα χρόνο μέχρι τη λήξη του βρίσκεται σε απαράδεκτα χαμηλά επίπεδα, γιατί οι πολιτικές του Μνημονίου έχουν κλείσει τη στρόφιγγα της εθνικής χρηματοδότησης . Όταν δεν γνωρίζουμε ποιές είναι οι
συγκεκριμένες και εγκριμένες αναθεωρήσεις του. Όταν δεν γνωρίζουμε με ποια κριτήρια θα γίνει η κατανομή των διαθέσιμων πόρων σε καθεμιά Περιφέρεια. Όταν ξεπουλιέται το μοναδικό χρηματοδοτικό εργαλείο, η Αγροτική Τράπεζα, στην οποία είναι υποθηκευμένο περίπου 70% της συνολικής αγροτικής γης, τη στιγμή που το κόστος δανεισμού των αγροτικών νοικοκυριών είναι δυσβάσταχτο και η τραπεζική χρηματοδότηση αναπτυξιακών προσπαθειών στον αγροτικό τομέα δίνεται με το σταγονόμετρο. Όταν τα Σχέδια Βελτίωσης – 5 ΧΡΌΝΙΑ μετά την τελευταία προκήρυξή τους- είναι ακόμα ανέτοιμα να προχωρήσουν όσον αφορά το σαφές και μη αντικρουόμενο κανονιστικό πλαίσιο όσο και την εφαρμογή της ηλεκτρονικής υποβολής τους. Όταν δεν έχουμε καταλήξει πως θα υποστηρίξουμε τον αναγκαίο «προστατευτισμό» στην γεωργία μας, ώστε να διατηρήσει στοιχεία της ανταγωνιστικότητά της. Με τι πολιτική Δημοσίων Επενδύσεων θα στηρίξουμε την παραμονή των γεωργών στην ύπαιθρο και το ξαναζωντάνεμά της .
Ποιες δημόσιες υπηρεσίες θα υποστηρίξουν αυτή την προσπάθεια;
Το ΥΠΑΑΤ έχει απογυμνωθεί από αρμοδιότητες. Ο ΕΦΕΤ πήγε στο Υπ. Υγείας. Τα Δάση μετακόμισαν στο ΥΠΕΚΑ. Η Αλιεία δόθηκε προίκα στο Υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας.
Η εφαρμογή του Καλλικράτη καρκινοβατεί με το απίστευτο χάος που επικρατεί στις αρμοδιότητες και την κατανομή του προσωπικού
Όσον αφορά την αγροτοδιατροφική σύμπραξη σε επίπεδο Περιφέρειας, με τη μορφή αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας. Από ποιόν θα ελέγχεται; Ενισχύεται η ελληνική - μεσογειακή διατροφή με σχεδιασμούς αύξησης του ΦΠΑ από το 13 στο 23% των ειδών διατροφής ;
Τι είναι το δημοπρατήριο αγροτικών προϊόντων με τη μορφή Α.Ε. σε αυτή την παλιά από την δεκαετία του 80 σύλληψη Σημίτη ; Τι θα αλλάξει στις υπάρχουσες αγορές αγροτικών προϊόντων ;
Θα υπάρχουν και τα δύο και αν ναι με ποια μορφή συνύπαρξης; Όταν έχει ήδη εξαγγελθεί η συμμετοχή ιδιωτών κατά 49%, πως θα διασφαλιστεί η προστασία των αγροτών από τους μεγαλοεπιχειρηματίες και τα καρτέλ; Πως θα εξασφαλιστεί η μεταφορά των ευπαθών αγροτικών προϊόντων με βάση το γεωγραφικό ανάγλυφο της Περιφέρειας;

Εξαγγέλθηκε ότι κάθε περιφέρεια θα αποκτήσει το δικό της σήμα ποιότητας και για να δικαιολογηθεί η παράδοση τους στην ασύδοτη αγορά που επιβάλλει τα πρότυπα των οικονομικών συμφερόντων των εκάστοτε αγοραστών, σηκώθηκε σημαία η μάχη ενάντια στις πιστοποιήσεις «μαϊμού». Δεν διευκρινίστηκε όμως αν θα υπάρξουν Εθνικά πρότυπα ή η κάθε περιφέρεια θα έχει τα δικά της συστήματα; Και πως θα εξασφαλιστεί η αξιοπιστία τους όταν τα ισοζύγια αγροτικών προϊόντων δεν τηρούνται ούτε σε εθνικό επίπεδο και οι παράνομες ελληνοποιήσεις οργιάζουν;
Πως θα αντιμετωπίζονται περιπτώσεις κρίσεων σαν και αυτές της βιομηχανικής ρύπανσης και των επιδράσεων της στα παραγόμενα αγροτικά προϊόντα με την δυσφήμιση των προϊόντων σε Ψαχνά και Ασωπό που καλά να κρατεί εδώ και δύο χρόνια περίπου. Πως θα αντιμετωπισθεί το διαφαινόμενο εμπάργκο από τις χώρες του Ευρωπαϊκού Βορρά για τα προϊόντα του Νότου με αφορμή τα Ισπανικά αγγουράκια ;

Αντί να προωθηθεί η έρευνα ιδίως για τη διατήρηση των ντόπιων ποικιλιών σπόρων και φυτών και φυλών ζώων, που θα μπορούσε να συμβάλλει δυναμικά στην ανάπτυξη τοπικών ποιοτικών προϊόντων, προωθείτε το «τσουβάλιασμα» τριών οργανισμών με εντελώς διαφορετικά αντικείμενα του ΕΘΙΑΓΕ, του ΟΠΕΓΕΠ και του ΟΓΕΚΑ ΔΗΜΗΤΡΑ, πετυχαίνοντας με ένα σμπάρο (δημοσιονομική συρρίκνωση) τρία τρυγόνια : τη διάλυση της γεωργικής έρευνας, τη διάλυση της ποιότητας και τη διάλυση της αγροτικής εκπαίδευσης μαζί. Την ίδια στιγμή στο Σχέδιο για τις ενοποιήσεις των εποπτευόμενων οργανισμών δεν χωρά ένα παράρτημα όσον αφορά την Φυτική Παραγωγή του ΕΘΙΑΓΕ στην Περιφέρεια της Στερεάς. Τα Ινστιτούτα Δασικών Ερευνών και Προϊόντων κρατούνται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, και δεν αξιοποιούνται οι έτοιμες διαθέσιμες υποδομές στον φυσικό τους χώρο της Ευρυτανίας; Και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο κρατά «στασίδι» στην Ιερά Οδό

Όσο για την προώθηση των Ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, που υποτίθεται θα βοηθήσει το καλάθι και τα σήματα ποιότητας, καμιά αυταπάτη δεν έχουμε όταν οι κυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ από χρόνια εγκατέλειψαν κάθε πολιτική προώθησης των εξαγωγών, με την αδιαφανή κατασπατάληση εθνικών και κοινοτικών πόρων από διάφορους οργανισμούς και φορείς με μοναδικό κριτήριο τα κομματικά τους συμφέροντα.

Όσον αφορά το αγροδιατροφικό πρότυπο τι σχέση έχει αυτό με τα φωτοβολταϊκά που προβλήθηκαν σαν το νέο Ελντοράντο για τους αγρότες και σήμερα (αφού επιβαρύνθηκαν με χιλιάδες ευρώ για μελέτες και αιτήσεις) αυτοί θα μείνουν εκτός ή θα πληρώσουν από την τσέπη τους και το δίκτυο διασύνδεσης με τη ΔΕΗ, θα μπουν στο καλάθι ; Οι ολοένα μεγαλύτερες εκτάσεις ηλίανθου και άλλων φυτών για παραγωγή βιομάζας, συμμετέχουν στο αγροδιατροφικό πρότυπο ;
Για όλα όσα ανέφερα τολμώ μια πρόβλεψη:
Το καλάθι προϊόντων σε συνθήκες ανταγωνισμού και παγκοσμιοποίησης, σε περίοδο μνημονίων με την βίαιη δημοσιονομική προσαρμογή της οικονομίας της χώρας, σε καταστάσεις μείωσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και έλλειψης αναπτυξιακής στρατηγικής, με μια ύπαιθρο και χωριά όπου η αγροτική οικονομία εμφανίζεται διαλυμένη, χωρίς καλλιέργειες, χωρίς δρώντες αγρότες, χωρίς ελπίδα και προοπτική, χωρίς θεσμούς και δομές κινδυνεύει όχι μόνο να είναι μικρό αλλά να μείνει άδειο και να καταλήξει χωρίς προϊόντα, αν καταφέρουμε τελικά να διασώσουμε τον πάτο του.

Απείχαμε από την διαδικασία παρωδία.
Θα επιμείνουμε όμως και θα είμαστε παρόντες σε διαδικασίες που θα παρέχουν εχέγγυα και αφορούν έναν μακροχρόνιο επιχειρησιακό αναπτυξιακό σχεδιασμό για την ανάπτυξη του πρωτογενή τομέα και της υπαίθρου, για την διασφάλιση της διατροφικής επάρκειας εσωτερικά με αγροτικά προϊόντα ποιότητας και πιστοποιημένης βιο-ασφάλειας, με την διαμόρφωση ενός σταθερού εξαγωγικού προσανατολισμού τους.
Επιφυλασσόμαστε να το κάνουμε αναλυτικά και συγκεκριμένα σε δημόσια παρουσία. Να το συζητήσουμε με τους αγρότες και τους λοιπούς φορείς.
Να το καταθέσουμε συγκεκριμένα στην επιτροπή του πρωτογενή τομέα και στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

Με τις επισημάνσεις αυτές, υπό τις παρούσες συνθήκες, αποφασίσαμε την μη συμμετοχή μας στην σημερινή συνεδρίαση της οποίας την σκοπιμότητα αμφισβητήσαμε και την χρησιμότητά της δεν κατανοούμε.




Κάνε το δικό σου σχόλιο

Όνομα
Email (δεν θα εμφανίζεται)
Σχόλια (δεν θα δημοσιεύονται σχόλια με διευθύνσεις προς άλλους ιστότοπους)
* Η συμπλήρωση όλων των πεδίων της φόρμας είναι υποχρεωτική.
3D ΕΠΕ Τέντες Αιδηψού - Σάκης Μοσχόπουλος

Αρχή της σελίδας