Ειδήσεις - νέα από την Χαλκίδα και την Εύβοια | Eviaportal.gr
Την προτελευταία εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, δημοσιεύθηκε σε μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδα της Εύβοιας, άρθρο σχετικά με το δρόμο Στόμιο Οξυλίθου – Πλατάνα.
Στόμιο
Στόμιο

Το συγκεκριμένο άρθρο παρουσιάζει το άσπρο μαύρο.
Συγκεκριμένα, παρουσιάζει την εργολαβία αποκατάστασης του δρόμου ως έργο του Δημάρχου Κύμης – Αλιβερίου και μέμφεται τον Αντιπεριφερειάρχη Εύβοιας κ. Α. Μπουραντά για καθυστέρηση του έργου.

Αυτή είναι η αλήθεια;

Σαν κάτοικος του Οξυλίθου και με την ιδιότητα του Γεωλόγου μελετητή δημοσίων έργων από το 1985, θεωρώ υποχρέωσή μου να επισημάνω τα ανακριβή στοιχεία που παρατίθενται στο εν λόγω άρθρο, αναφέροντας και τεκμηριώνοντας μερικές βασικές αρχές που βάσει ελληνικής (και ευρωπαϊκής) νομοθεσίας διέπουν τις μελέτες και κατασκευές δημοσίων έργων.

1.Ο Δήμαρχος Κύμης _ Αλιβερίου είχε παρουσιάσει μια Τεχνική Γεωλογική Έκθεση του Πανεπιστημίου Πατρών, για τη στήριξη των βράχων σε απόσταση 100 μ. περίπου μακρυά από το δρόμο.

Στην έκθεση αυτή δεν υπήρχαν τα αναγκαία στοιχεία  και συγκεκριμένα:
*Τοπογραφική αποτύπωση σε κλίμακα 1:500, για τον σχεδιασμό του έργου
*Γεωλογική μελέτη σε κλίμακα 1:1000, για τον ακριβή εντοπισμό των εδαφικών σχηματισμών και την κατάρτιση προγράματος γεωτεχνικών ερευνών.
*Γεωτεχνική μελέτη για την έρευνα των συνθηκών του εδάφους
*Στατική μελέτη για τον υπολογισμό των τοίχων αντιστήριξης
*Περιβαλλοντική μελέτη για τον σχεδιασμό του έργου με τη μικρότερη δυνατόν επίπτωση στο περιβάλλον.

Η Τεχνική έκθεση του Πανεπιστημίου Πατρών ήταν απλά μια Τεχνική έκθεση με Γεωλογικό χάρτη που ήταν σε μεγέθυνση του Τοπογραφικού χάρτη της Γ.Υ.Σ. κλίμακας 1:5.000.
Γίνεται αντιληπτό από τον καθένα και περισσότερο από τους τεχνικούς, ότι αυτός ο χάρτης δεν παρείχε την απαιτούμενη για τον σχεδίασμό του έργου ακρίβεια.

2. Οι μελέτες των δημοσίων έργων γίνονται σε δύο ή τρία στάδια, με σκοπό την διαδοχική προσέγγιση του αντικειμένου και την εύρεση της βέλτιστης λύσης.

Το τελικό στάδιο είναι η λεγόμενη οριστική μελέτη και στην ουσία πρόκειται για μελέτη εφαρμογής. Τέτοιες μελέτες έχουν δικαίωμα –βάσει νόμου- να εκπονούν μόνο όσοι είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα μελετητών δημοσίων έργων του Υπουργείου Δημοσίων Έργων.

Τα Πανεπιστήμια έχουν δικαίωμα να κάνουν έρευνα αλλά όχι μελέτες εφαρμογής. Ακόμα και στην περίπτωση που κατά λάθος γινόταν αποδεκτή η Τεχνική Έκθεση του Πανεπιστημίου –γιατί μόνο από αβλεψία ή λάθος θα γινόταν κάτι τέτοιο- , δεν θα έπαιρνε έγκριση από καμμιά Υπηρεσία του Ελληνικού κράτους. Επί πλέον δεν θα γινόταν αποδεκτή από τον ελεγκτή της μελέτης, δεν θα εντασσόταν στο Πρόγραμμα Εθνικών πόρων και δε θα ήταν δυνατόν να δημοπρατηθεί.

3. Η μελέτη που προκυρήχθηκε από την τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Εύβοιας, αφορούσε το σύνολο του δρόμου από το Στόμιο Οξυλίθου μέχρι Πλατάνα, μελέτη που πράγματι εκπονήθηκε.

Δόθηκε προτεραιότητα στο τμήμα που παρουσιάζει την μεγαλύτερη επικινδυνότητα, με την πρόβλεψη το έργο να ολοκληρωθεί σταδιακά. Έτσι λοιπόν δημοπρατήθηκε το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου και η σύμβαση μεταξύ αναδόχου και Περιφέρειας υπεγράφη στις 14 Σεπτεμβρίου 2012.

Αυτή είναι η αλήθεια για το συγκεκριμένο έργο. Προκύπτει λοιπόν ένα εύλογο ερώτημα: Ποιός ήταν ο σκοπός της δημοσίευσης αυτού του άρθρου;

Σίγουρα δεν ήταν για ενημέρωση των πολιτών.

Ακούμε, βλέπουμε και διαβάζουμε, από ανθρώπους του τύπου να μιλούν για διαφάνεια, αλήθεια, υπευθυνότητα, δημοκρατία.
Ποιό από τα στοιχεία αυτά χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο άρθρο;
Μπορεί ο πολίτης να εμπιστεύεται τα διάφορα δημοσιεύματα ή θα μας κάνουν να αμφισβητούμε τα πάντα;

Τάσος Κ. Βελισσαρίου
Γεωλόγος Μελετητής




Κάνε το δικό σου σχόλιο

Όνομα
Email (δεν θα εμφανίζεται)
Σχόλια (δεν θα δημοσιεύονται σχόλια με διευθύνσεις προς άλλους ιστότοπους)
* Η συμπλήρωση όλων των πεδίων της φόρμας είναι υποχρεωτική.

Αρχή της σελίδας