Ειδήσεις - νέα από την Χαλκίδα και την Εύβοια | Eviaportal.gr
Ο Ανεξάρτητος Βουλευτής Ευβοίας Κώστας Μαρκόπουλος, κατέθεσε ερώτηση στον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Κωστή Χατζηδάκη, με κύριο θέμα την αδικαιολόγητη ακρίβεια του φυσικού αερίου.
Κωνσταντίνος Μαρκόπουλος.
Κωνσταντίνος Μαρκόπουλος.

Το ζήτημα του κόστους της ενέργειας είναι πρωταρχικός παράγοντας για την λειτουργία των επιχειρήσεων και γενικότερα για την ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας. Στη σύγχρονη παραγωγική βιομηχανία, το ενεργειακό κόστος είναι ίσως ο πρωταρχικός παράγοντας ανταγωνιστικότητας, που στις περισσότερες των περιπτώσεων ξεπερνά σε αξία και την εργατική μισθοδοσία.

Σε ότι αφορά την Ελλάδα που φιλοδοξεί να συνθέσει ένα μοντέλο ανάπτυξης που θα στηρίζεται στην ιδιωτική πρωτοβουλία, το ενεργειακό κόστος προβάλει ως ο κρισιμότερος παράγοντας παραγωγικής ανασυγκρότησης, γεγονός που πρέπει να ληφθεί υπόψιν κατά την εν εξελίξει διαδικασίας αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ. Η κατεύθυνση που επιβάλουν οι νέες διεθνοποιημένες συνθήκες της αγοράς, είναι η εξαγωγική δραστηριότητα και χωρίς «φτηνή» παροχή ενέργειας, οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να είναι επαρκώς ανταγωνιστικές.

Επιπλέον και σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, το κόστος του φυσικού αερίου στη χώρα μας είναι υπερβολικά υψηλό, φτάνοντας ακόμα και το 30 ή 40% του συνολικού κόστους ορισμένων κλάδων της ελληνικής βιομηχανίας με την δε αγορά αυτού έως και 40% ακριβότερη από εκείνη που απολαμβάνουν οι ανταγωνίστριες, γείτονες, χώρες και όχι μόνο.

Συγκεκριμένα, κατόπιν τις δραματικής μείωσης των τιμολογίων στη Βουλγαρία (κατά 22%) στο τέλος του προηγούμενου έτους, η Ελλάδα έχει καταστεί η χώρα με τα πλέον επιβαρυμένα τιμολόγια για τους βιομηχανικούς καταναλωτές, με το κόστος της μεγαβατώρας να είναι 55% υψηλότερο από αυτό της Βουλγαρίας. Με άλλα λόγια, ενώ εφαρμόζεται μία σκληρή πολιτική, καθολικής περικοπής μισθών των εργαζομένων, το αποτέλεσμα είναι μηδενικό, διότι το κόστος του ενεργειακού καυσίμου απορροφά το όποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θα δημιουργείτω από την μείωση του μισθολογικού κόστους για τις ελληνικές βιομηχανίες.

Τρία, εμφανίζονται να είναι τα αίτια της άδικης τιμολόγησης:

Πρώτον, οι μεσάζοντες, φυσικά πρόσωπα και εταιρίες, που πλουτίζουν από την κερδοφόρο διαμεσολάβηση τους μεταξύ του ρωσικού ενεργειακού κυκλώματος και του τελικού αποδέκτη, κράτους – καταναλωτή για την πώληση φυσικού αερίου. Ήδη, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης ελέγχουν τις θυγατρικές εταιρίες της Gazprom, κυρίως στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και δίδουν το στίγμα της ευρωπαϊκής πολιτικής στον θεμιτό επιχειρηματικό ανταγωνισμό για την «δεσπόζουσα θέση» στην αγορά αερίου. Στην Ελλάδα, δεν έχει παρθεί καμία ανάλογη πρωτοβουλία έρευνας και ελέγχου.

Δεύτερον, η μη διαπραγμάτευση από την Ελληνική Κυβέρνηση της απαλοιφής όρων στις σχετικές συμβάσεις, όπως αυτός της «ρήτρας προορισμού», όπου ο εν Ελλάδι χρήστης δεν δύναται να αγοράσει φυσικό αέριο από άλλες ευρωπαϊκές χώρες και πιο συγκεκριμένα την γειτονική Βουλγαρία, που θεωρητικά θα μπορούσε να προβεί σε πωλήσεις επί ελληνικού εδάφους.

Τρίτον, η αντιαναπτυξιακή πολιτική υψηλής φορολόγησης του ελληνικού κράτους στον ενεργειακό τομέα

Κατόπιν των ανωτέρω,

Ερωτάται ο κος Υπουργός

1. Έχουν θεσμοθετηθεί οι σχετικοί ελεγκτικοί μηχανισμοί που θα επιβλέπουν τους πάροχους και την υπογραφή των συμβάσεων με αυτούς; Έχουν βεβαιωθεί παραβάσεις και παραβιάσεις των όρων προμήθειας φυσικού αερίου επί ελληνικού εδάφους;

2. Να ενημερωθεί η Βουλή των Ελλήνων για το πώς το Υπουργείο Ανάπτυξης και η πολιτική ηγεσία αυτού, εξασφάλισαν τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου, των ιδιωτών καταναλωτών και των ελληνικών επιχειρήσεων, όταν η χώρα μας εμφανίζεται να κατέχει τα πρωτεία της ακρίβειας των τιμολογίων φυσικού αερίου σε όλη την Ε.Ε.. Γιατί συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ιδιαιτέρως με την γείτονα Βουλγαρία έχουμε το υψηλότερο κόστος στην προμήθεια φυσικού αερίου; Ποιος ο σχεδιασμός του Υπουργείου για την αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού;

3. Ποιοι φόροι επιβαρύνουν τα τιμολόγια φυσικού αερίου; Είναι συμβατοί με τις οδηγίες της Ε.Ε.; Η φορολόγηση είναι πλεονεκτικότερη ή βρίσκεται σε αντιστοιχία με το ύψος των τελών που επιβάλουν χώρες- ανταγωνιστές της Ελλάδος; Προτίθεται η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης να αλλάξει τιμολογιακή κατεύθυνση ώστε να γίνει πιο ανταγωνιστική η ελληνική βιομηχανία;

4. Έχει γίνει επαναδιαπραγμάτευση ώστε να απαλειφτούν όροι όπως η «ρήτρα προορισμού» και η «ρήτρα take or pay» από τις παρούσες συμφωνίες;

5. Έχει προβλεφτεί ρήτρα στην σύμβαση που θα αφορά την επερχόμενη αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, ώστε να δεσμεύεται ο ιδιώτης πως θα διατηρήσει τιμές χαμηλές και ανταγωνιστικές συγκριτικά με την διεθνή αγορά αερίου;

Ο ερωτών βουλευτής

ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ




Κάνε το δικό σου σχόλιο

Όνομα
Email (δεν θα εμφανίζεται)
Σχόλια (δεν θα δημοσιεύονται σχόλια με διευθύνσεις προς άλλους ιστότοπους)
* Η συμπλήρωση όλων των πεδίων της φόρμας είναι υποχρεωτική.

Αρχή της σελίδας