Ειδήσεις - νέα από την Χαλκίδα και την Εύβοια | Eviaportal.gr
Η άσκηση στην εγκυμοσύνη έχει αποδειχθεί ερευνητικά πως είναι ευεργετική και ασφαλής τόσο για την έγκυο, όσο και για το έμβρυό της, μας εξηγεί ο μαιευτήρας-γυναικολόγος Dr. Γεώργιος Σάρλης, στην Χαλκίδα.
Άσκηση και εγκυμοσύνη γράφει ο μαιευτήρας-γυναικολόγος Dr. Γεώργιος Σάρλης
Άσκηση και εγκυμοσύνη γράφει ο μαιευτήρας-γυναικολόγος Dr. Γεώργιος Σάρλης

Η άσκηση αποτελεί σημαντικό μέρος της καθημερινής μας ζωής.
Δράσεις όπως το ανέβασμα μιάς σκάλας, μια βόλτα στα  καταστήματα ή ένας γρήγορος βηματισμός για να προλάβουμε κάτι αποτελούν από μόνες τους μορφές άσκησης.

Κατά την εγκυμοσύνη το βάρος αυξάνεται σημαντικά και οφείλεται στην ανάπτυξη του εμβρύου και στην αύξηση των μαστών, της μήτρας, του πλακούντα και των υγρών του σώματος. Το πραγματικό βάρος που λαμβάνει μια έγκυος είναι περίπου 12-13 κιλά, 1,5 κιλό το μήνα περίπου.

Οφέλη για τις γυναίκες:

Πολλές γυναίκες διαπιστώνουν ότι η άσκηση τις βοηθά να προσαρμοστούν ευκολότερα στις σωματικές αλλαγές που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Προσφέρει ανακούφιση από την εύκολη κόπωση της κύησης, χαμηλότερο μυικό πόνο στην πλάτη και  μειώνει την δημιουργία  κιρσών και τα οιδήματα των κάτω άκρων και των αστραγάλων. Βελτιώνει, επίσης τον μυϊκό τόνο, τη δύναμη, την αντοχή, τα ‘φουσκώματα’ και την δυσκοιλιότητα.

Δίνει την δυνατότητα να χειρίζεται με μεγαλύτερη άνεση τα προσλαμβανόμενα κιλά της εγκυμοσύνης και συμβάλλει στην καλύτερη  προετοιμασία για την δοκιμασία του τοκετού!

Η ευεξία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να βοηθήσει στην μείωση του αισθήματος του στρες, του άγχους και της κατάθλιψης της λοχείας. Η γυμναστική βελτιώνει επίσης τον ύπνο.

Κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να βοηθήσει επίσης, στην πρόληψη παθήσεων όπως:
- σακχαρώδης διαβήτης κυήσεως (διαβήτης που αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης)
- υπέρταση (υψηλή αρτηριακή πίεση).
- οστεοπόρωση

Οφέλη για το μωρό:

Οι γυναίκες που κάνουν ασκήσεις ενδυνάμωσης κατά τη διάρκεια της κύησης τείνουν να έχουν συντομότερη διάρκεια τοκετού και να εμφανίζουν μικρότερη συχνότητα εμφάνισης των επιπλοκών του τοκετού.

Κίνδυνοι:

Αν και η γυμναστική στην εγκυμοσύνη είναι ευεργετική, μπορεί να υπάρχουν και ορισμένοι κίνδυνοι. Αυτοί σχετίζονται με τις σωματικές αλλαγές που συμβαίνουν καθώς το σώμα προσαρμόζεται στην εγκυμοσύνη. Οι κίνδυνοι είναι πιο πιθανό να συμβούν όταν εφαρμοστούν ακατάλληλα είδη άσκησης  και όταν υπάρχει υπερβολική γυμναστική.

Οι κίνδυνοι περιλαμβάνουν:

1. Σωματική βλάβη
Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να παρατηρηθεί ότι οι αρθρώσεις γίνονται πιο χαλαρές. Μπορεί επίσης να γίνεται πιο εύκολη η κάμψη και η έκταση σε συγκεκριμένα μέρη του σώματός περισσότερο από το συνηθισμένο, όπως τους αγκώνες, τους καρπούς, τα δάχτυλα, και τα γόνατα. Αυτό συχνά αναφέρεται ως έντονη ελαστικότητα. Αυτό συμβαίνει γιατί οι ορμονικές αλλαγές επηρεάζουν τους συνδέσμους που στηρίζουν συνήθως τις αρθρώσεις, κάτι που  με τη σειρά του κάνει τις αρθρώσεις χαλαρές στην προετοιμασία για τον τοκετό. Όταν οι αρθρώσεις και οι σύνδεσμοί είναι λιγότερο σταθεροί, υπάρχει τότε πιθανός κίνδυνος τραυματισμού.
 
2. Για να μειωθεί ο κίνδυνος τραυματισμού, θα πρέπει:
- να γίνει σωστή προθέρμανση και διατάσεις.
- να αποφευχθούν απότομες αλλαγές κατεύθυνσης, σε περίπτωση αεροβικής άσκησης
- οι ζώνες υποστήριξης της λεκάνης κατά τη διάρκεια της άσκησης είναι εξίσου πολύ σημαντικές.

3. Επίπεδο σακχάρου στο αίμα
Η γλυκόζη του αίματος είναι μια πηγή ενέργειας τόσο για την κυοφορούσα όσο και για το μωρό.

Είναι σημαντικό:
- να τρώει καλά κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης
- η διάρκεια της άσκησης να μην ξεπερνά τα 45 λεπτά κάθε φορά.

Σε  προϋπάρχων ή σακχαρώδη διαβήτη κυήσεως, τότε θα πρέπει να υπάρχει προσοχή ιδιαίτερα κατά την άσκηση. Θα πρέπει να γίνεται τακτικά έλεγχος στην γλυκόζη στο αίμα, μικρά γεύματα  σε τακτά χρονικά διαστήματα, ξεκούραση σε συγκεκριμένες ώρες, και τακτική και επιμελή παρακολούθηση από τον γιατρό.
Προκειμένου να συμμετάσχει μια έγκυος σε πρόγραμμα άσκησης θα πρέπει να έχει την άδεια του γυναικολόγου της. Η άσκηση να είναι συχνή από την αρχή της εγκυμοσύνης, με σταθερή ένταση στην προσπάθεια, χωρίς περιττό βάρος με ιδιαίτερη προσοχή στη σύσφιξη κοιλιακών.

Μια έγκυος δεν επιτρέπεται να συμμετέχει σε πρόγραμμα άσκησης εφόσον συντρέχουν αυξημένοι κίνδυνοι. Συγκεκριμένα αν μια έγκυος έχει διαγνωσμένη καρδιακή νόσο, πρόωρη ρήξη υμένων, πρόωρες συστολές, ανεπάρκεια τραχήλου, προδρομικό πλακούντα, ιστορικό 3-4 αποβολών, πολύδυμη κύηση, επιβράδυνση ενδομήτριας ανάπτυξης, υπερτασική νόσο της εγκυμοσύνης ή κολπική αιμορραγία, τότε απαγορεύεται να συμμετέχει σε άσκηση.

Οι καλύτερες μορφές γυμναστικής  για το γενικό πληθυσμό αλλά και για τις μέλλουσες μητέρες είναι:

Η αερόβια άσκηση, επίσης γνωστή ως καρδιοαναπνευστική άσκηση. Κατά την διάρκειά της, αυξάνεται ο καρδιακός ρυθμός. Αυτό προκαλεί καλύτερη κυκλοφορία του αίματος οπότε περισσότερο οξυγόνο φτάνει στους μυς. Κολύμπι, τρέξιμο, γρήγορο περπάτημα, αεροβική στο νερό και ο, μικρής έντασης, χορός είναι παραδείγματα αερόβιας άσκησης.

Η άσκηση  ενδυνάμωσης. Αυτή η μορφή άσκησης βοηθά να αυξηθεί και να τονωθεί ο μυϊκός τόνος η οποία συνεπάγεται με αργές, ελεγχόμενες κινήσεις, όπως ασκήσεις που μεταφέρετε το σωματικό βάρος.

Υπάρχουν και άλλες μέθοδοι γυμναστικής, όπως η Yoga και η Pilates, οι οποίες και αυτές με την σειρά τους μπορούν να φανούν χρήσιμες τόσο κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης όσο και στον τοκετό.

Σαν εξοπλισμό κατάλληλα θεωρούνται τα φαρδιά ρούχα που αναπνέουν, ένα καλό ζευγάρι αθλητικά παπούτσια και ένα σουτιέν με καλή στήριξη.

Αν δεν υπάρχει άσκηση και υπάρχει η επιθυμία για ένα ξεκίνημα ένα αερόβιο πρόγραμμα άσκησης, είναι σωστό για αρχή με όχι περισσότερο από 15 λεπτά συνεχούς άσκησης τρεις φορές την εβδομάδα, φθάνοντας κατά ανώτατο όριο τα 30 λεπτά συνεδρίας σταδιακά τέσσερις φορές την εβδομάδα έως και καθημερινά.
Εάν συστηματική άσκηση πριν από την εγκυμοσύνη, θα πρέπει να η γυναίκα να αναλάβει τα ίδια προγράμματα άσκησης εντονότερης εντάσεως, όπως το τρέξιμο και η αεροβική γυμναστική, χωρίς δυσμενείς επιπτώσεις για την ίδια ή το έμβρυο.
Καθώς η εγκυμοσύνη προχωράει, θα πρέπει να γίνεται μείωση σταδιακά τη συνολική δραστηριότητά .

Και στις δύο περιπτώσεις η συμβουλή και καθοδήγηση ενός ειδικού άσκησης και φυσικά του γιατρού είναι απαραίτητη, οι οποίοι θα δώσουν καθοδήγηση για το πότε και το πώς να μειωθεί η άσκησή.

Τι είδους ασκήσεις θα πρέπει να αποφευχθεί;

Τα αθλήματα επαφής δεν συνιστώνται καθώς υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού στην κοιλιά, όπως πολεμικές τέχνες.
Ιδιαίτερη προσοχή στις ασκήσεις, όπου υπάρχει πιθανότητα απώλειας την ισορροπίας, όπως ιππασία, σκι και ποδηλασία. Θα ήταν προτιμότερο να αποφευχθούν αυτές οι ασκήσεις. Οι συνέπειες μιας πτώσης μπορεί να είναι πιο σοβαρές στην εγκυμοσύνη.
Οι καταδύσεις στη διάρκεια της εγκυμοσύνης απαγορεύεται, επειδή το μωρό δεν έχει καμία προστασία έναντι των κινδύνων της νόσου της αποσυμπίεσης και της εμβολής αέρα κάτω από το νερό.

Αν υπάρχει ένα από τα παρακάτω συμπτώματα, δεν θα πρέπει να υπάρχει συνέχεια της  γυμναστικής και θα πρέπει να γίνει άμεση επικοινωνία με τον γιατρό:
-ζάλη ή αίσθημα λιποθυμίας
-πονοκέφαλο
- δυσκολία στην αναπνοή πριν από άσκηση ή κατά την διάρκειά της
-πόνο ή αίσθημα παλμών στο στήθος
- πόνος στην κοιλιά, την πλάτη ή ηβική περιοχή
- αδυναμία στους μύες
- πόνο ή πρήξιμο στα πόδια
- επώδυνες συσπάσεις της μήτρας
- μειωμένες κινήσεις εμβρύου
-διαρροή  υγρού (αμνιακό υγρό)
- αιμορραγία.

Άσκηση και ιατρική πάθηση:

Αν υπάρχει ιατρική πάθηση, όπως καρδιοπάθεια ή υψηλή αρτηριακή πίεση, ή σημειώθηκε  κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, τότε θα πρέπει να γίνει επικοινωνία με τους θεράποντες ιατρούς (όπως καρδιολόγο και γυναικολόγο), πριν οποιασδήποτε μορφής άσκηση.

Άσκηση μετά την γέννα:

Σε μια φυσιολογική εγκυμοσύνη και τοκετό, συνιστάται η συνέχεια της άσκησης όπως το περπάτημα αμέσως μετά τον τοκετό. Η γυμναστική δεν θα επηρεάζει την ποσότητα γάλακτος που θα παραχθεί ή την ποιότητά του.
Οι γυναίκες που γυμνάζονται κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, έχουν την τάση να συνεχίσουν να γυμνάζονται και μετά τη γέννα.
Σε επιπλοκές κατά την κύηση, τότε η συζήτηση με τον γιατρό είναι απαραίτητη για το τι είδους άσκηση είναι ασφαλές για μετά τη γέννηση.

Συμπερασματικά, λοιπόν, η γυμναστική κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι ασφαλής τόσο για την έγκυο, όσο και για το έμβρυό της. Είναι πολλαπλώς ευεργετική και για αυτό θα πρέπει οι έγκυες να ξεκινούν ή να συνεχίζουν το προϋπάρχων πρόγραμμα εκγύμνασής τους για να απολαύσουν τα οφέλη στην υγεία τους που προκύπτουν από αυτήν!

Θέλω να ευχαριστήσω για τη βοήθεια στο άρθρο την γυμνάστρια και νοσηλεύτρια του ιατρείου μου κα Δήμητρα Φρατζή.


Dr. Γεώργιος Σάρλης
Χειρουργός Γυναικολόγος - Μαιευτήρας
Νεοφύτου 48Α Χαλκίδα, κιν: 6972910014
Τηλ/fax:22210 80900
Email:ogsarlis@gmail.com
http://www.medimall.gr/el/sarlis.html




Κάνε το δικό σου σχόλιο

Όνομα
Email (δεν θα εμφανίζεται)
Σχόλια (δεν θα δημοσιεύονται σχόλια με διευθύνσεις προς άλλους ιστότοπους)
* Η συμπλήρωση όλων των πεδίων της φόρμας είναι υποχρεωτική.

Photo Gallery


Αρχή της σελίδας