Ειδήσεις - νέα από την Χαλκίδα και την Εύβοια | Eviaportal.gr
Εάν τελικά ισχύει ότι η μισή αλήθεια είναι χειρότερη από ολόκληρο ψέμα και ότι η άγνοια είναι κακός σύμβουλος, τότε θα πρέπει να είμαστε διπλά προσεκτικοί όταν διαλέγουμε τρόφιμα στους διαδρόμους του σουπερ μάρκετ, επισημαίνει η Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Ιωάννα Κατσαρόλη.
Παγίδες στις συσκευασίες τροφίμων - γράφει η Ιωάννα Κατσαρόλη
Παγίδες στις συσκευασίες τροφίμων - γράφει η Ιωάννα Κατσαρόλη

Τα τελευταία χρόνια η αναγραφή διατροφικών πληροφοριών στις συσκευασίες τροφίμων είναι υποχρεωτική. Οι ετικέτες σκοπό έχουν να ενημερώσουν και να βοηθήσουν τους καταναλωτές να κάνουν συνειδητές και συγχρόνως πιο σωστές επιλογές. Αυτή όμως είναι η μια όψη του νομίσματος. Η άλλη μαρτυρά ότι πολλές φορές για λόγους διαφήμισης και ανταγωνισμού οι ετικέτες παρουσιάζονται ελκυστικές, ενώ για αρκετούς είναι δυσνόητες και έτσι συχνά αγνοούνται. Εάν τελικά ισχύει ότι η μισή αλήθεια είναι χειρότερη από ολόκληρο ψέμα και ότι η άγνοια είναι κακός σύμβουλος, τότε θα πρέπει να είμαστε διπλά προσεκτικοί όταν διαλέγουμε τρόφιμα στους διαδρόμους του σουπερ μάρκετ.

Light τρόφιμα
Αντίθετα με την κοινή εντύπωση ότι τα light τρόφιμα δεν έχουν πολλές θερμίδες, η ένδειξη light δε σημαίνει απαραίτητα ότι το τρόφιμο έχει λίγες θερμίδες και λιπαρά και ότι μπορεί να καταναλώνεται άφοβα. Αυτό εξηγεί και τις επιδημιολογικές παρατηρήσεις ότι, τις τελευταίες δυο δεκαετίες στην Αμερική τα ποσοστά παχυσαρκίας αυξάνονται παράλληλα με τη διαθεσιμότητα Light προϊόντων.

Σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες σήμανσης των τροφίμων, ένα προϊόν για να χαρακτηριστεί light θα πρέπει το θερμιδικό του περιεχόμενο να έχει μειωθεί τουλάχιστον κατά 30% συγκριτικά με το αντίστοιχο προϊόν αναφοράς. Αν για παράδειγμα μια μαγιονέζα έχει φυσιολογικά 80% λιπαρά, η light έχει 40%. Συνεπώς, ένα τρόφιμο με πολλές θερμίδες ακόμα και όταν είναι Light, εξακολουθεί να είναι επιβαρυντικό και για αυτό θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο.

«Χωρίς» και «χαμηλό» (free και low)
Οι χαρακτηρισμοί «χωρίς» και «χαμηλό» σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να είναι ιδιαίτερα παραπλανητικοί, καθώς λανθασμένα ερμηνεύονται ότι δεν έχουν καθόλου ζάχαρη και λιπαρά. Στην πραγματικότητα όμως περιέχουν, σε μικρές βέβαια ποσότητες. Ακόμη και εάν ένα τρόφιμο είναι ελεύθερο ή χαμηλό σε λίπος και ζάχαρη, η ετικέτα λέει όλη την αλήθεια; Όχι πάντα.

Για παράδειγμα όταν σε ένα τρόφιμο αναγράφεται «χωρίς ζάχαρη», δεν αποκλείει την προσθήκη άλλων γλυκαντικών ουσιών ή όταν η ετικέτα αναφέρει «χαμηλό σε λίπος», το τρόφιμο περιέχει τουλάχιστον 3 γραμμάρια λιπαρών/100 γραμμάρια. Επίσης, η χαμηλή περιεκτικότητα ενός τροφίμου σε λίπος δε σημαίνει απαραίτητα ότι και η συγκέντρωσή του σε ζάχαρη είναι εξίσου χαμηλή και το αντίστροφο. Παραδείγματος χάριν σε μια συσκευασία δημητριακών με την ένδειξη χαμηλά σε λίπος, περιέχονται περίπου 13-14 κουταλιές ζάχαρη. Άρα για κάποιον που προσέχει τη διατροφή του, μήπως δεν είναι η καλύτερη επιλογή;

Μέγεθος μερίδας
Σύμφωνα με την καμπάνια «Μερίδες: το μέγεθος.. μετράει» του ελληνικού portal διατροφής www.mednutrition.gr, ένας στους δυο Έλληνες δε διαβάζει ποτέ τη συνιστώμενη μερίδα στις συσκευασίες τροφίμων, ενώ αυτοί που τη διαβάζουν χρειάζονται… χαρτί και μολύβι για να την υπολογίσουν. Και αυτό γιατί στις διατροφικές ετικέτες, δεν είναι πάντα σαφές το ποια είναι η συνιστώμενη μερίδα. Μάλιστα, σε πολλά τρόφιμα, προκειμένου να είναι ελκυστικά, η αναγραφόμενη μερίδα απλά αντιστοιχεί σε μικρότερη ποσότητα με λιγότερες θερμίδες και λιπαρά. Αν σε αυτά συνεκτιμήσουμε ότι οι συσκευασίες τροφίμων τα τελευταία τριάντα χρόνια έχουν σχεδόν διπλασιαστεί και ότι πλέον αγοράζουμε μεγαλύτερες συσκευασίες γιατί είναι οικονομικά συμφέρουσες, δεν είναι άξιον απορίας το γεγονός ότι σήμερα καταναλώνουμε μεγαλύτερες μερίδες.

«Φρέσκο», «Βιολογικό» και «παραδοσιακό»
Η έρευνα του Ιδρύματος «Αριστείδης Δασκαλόπουλος» αποκαλύπτει ότι οι καταναλωτές πιστεύουν πως οι ετικέτες δεν αποτυπώνουν πάντα την αλήθεια για τα προϊόντα.

Για παράδειγμα, το 64% εμπιστεύεται το προϊόν όταν αυτό φέρει πληροφορία σχετική με την ελληνικότητά του («παραδοσιακό»), ενώ το 50% εμπιστεύεται τους χαρακτηρισμούς «φρέσκο» και «βιολογικό προϊόν». Μάλιστα, σύμφωνα με το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών οι ισχυρισμοί αυτοί σε αρκετές περιπτώσεις είναι «κενοί νοήματος και άρα παραπλανητικοί». Για παράδειγμα, τα παραδοσιακά προϊόντα θα πρέπει να φέρουν ειδική σήμανση που να πιστοποιεί την κατοχύρωση της γεωγραφικής τους προέλευσης και τον τρόπο παραγωγής τους.

Συνεπώς, δεν αρκεί η συνταγή της γιαγιάς για να δηλωθεί ένα τρόφιμο ως παραδοσιακό. Παρόμοιες προϋποθέσεις ισχύουν και για τα βιολογικά τρόφιμα, στα οποία υποχρεωτικά θα πρέπει να σημαίνεται ο Φορέας Ελέγχου και Πιστοποίησης. Φαίνεται επίσης ότι για τις βιομηχανίες τροφίμων οι λέξεις αποκτούν διαφορετικό νόημα, μιας και ο χαρακτηρισμός «φρέσκο» και «φυσικό» σε καμία περίπτωση δε σημαίνουν ότι για παράδειγμα το φρούτο μόλις κόπηκε από το δέντρο και συσκευάστηκε σε χυμό. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με βρετανική έρευνα τέσσερις στους δέκα καταναλωτές όταν διαβάζουν σε μια συσκευασία την ένδειξη «φρουτοποτό» πιστεύουν πως το βασικό συστατικό του χυμού που επιλέγουν είναι τα φρούτα. Στην πραγματικότητα όμως η συσκευασία μπορεί να περιέχει μόλις 5% χυμό φρούτου.

Συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα (ΣΗΠ)
Το 17% των καταναλωτών βρίσκει δυσνόητη τη ΣΗΠ και αυτό δεν είναι αξιοπερίεργο αν αναλογισθούμε ότι απαιτείται συχνά κομπιουτεράκι για να την υπολογίσουμε. Πέραν όμως της αντικειμενικής δυσκολίας υπολογισμού της, κρύβεται και ο κίνδυνος της ελλιπούς ή και σε αρκετές περιπτώσεις υπερβολικής πρόσληψης ενός συστατικού. Έτσι για παράδειγμα στα εμπλουτισμένα τρόφιμα χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην κατανάλωση περισσοτέρων της μιας μερίδας προκειμένου να αποφευχθεί η υπερκάλυψη των ημερήσιων αναγκών στο συστατικό που έχει εμπλουτιστεί (πχ ασβέστιο), ενώ σε άλλα απαιτείται κατανάλωση πέραν της μιας μερίδας/ημέρα προκειμένου να δράσουν ευεργετικά στον οργανισμό (πχ φυτοστερόλες).

Οι καταναλωτές δυστυχώς έχουν χαθεί… στη μετάφραση των ετικετών και αυτές με τη σειρά τους στη διαμάχη νόμου και βιομηχανιών τροφίμων. Νικητής και χαμένος δεν υπάρχει. Οι βιομηχανίες αντιμετωπίζονται με δυσπιστία και οι καταναλωτές πέφτουν σε παραπλανητικές παγίδες.

Οι ετικέτες δεν είναι μόνο διαφήμιση και μάρκετινγκ αλλά γνώση και πληροφορία!

Ιωάννα Κατσαρόλη - Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος MSc
Αβάντων 50 (Παλαιό Δημαρχείο) - Χαλκίδα
Τηλ: 2221075727 | Mobile: 6973822933
Mail: info@peridiatrofis.gr | Site: www.peridiatrofis.gr




Δημοφιλή σήμερα

Με 230 πιστούς η 2η προσκυνηματική εκδρομή της Π.Ε. Ευβοίας προς τον Άγιο Ιωάννη το Ρώσσο

Με 230 πιστούς η 2η προσκυνηματική εκδρομή της Π.Ε. Ευβοίας προς τον Άγιο Ιωάννη το Ρώσσο

23/05/2017
Με 230 πιστούς πραγματοποιήθηκε η δεύτερη προσκυνηματική εκδρομή της Περ...
Dirfys Trails: 1ος Ορεινός Αγώνας Δρόμου στο όρος Δίρφυς

Dirfys Trails: 1ος Ορεινός Αγώνας Δρόμου στο όρος Δίρφυς

24/05/2017
Στα πλαίσια της κοινωνικής παρέμβασης αλλά και της συνεργασίας φορέων και Συλλόγων θα πραγματοποιηθεί στις 10 και 11 Ιουνίου 2017 ο 1ος Ορ...

Κάνε το δικό σου σχόλιο

Όνομα
Email (δεν θα εμφανίζεται)
Σχόλια (δεν θα δημοσιεύονται σχόλια με διευθύνσεις προς άλλους ιστότοπους)
* Η συμπλήρωση όλων των πεδίων της φόρμας είναι υποχρεωτική.

Αρχή της σελίδας