Ειδήσεις - νέα από την Χαλκίδα και την Εύβοια | Eviaportal.gr
Η Εύβοια έχει τεράστιες αναξιοποίητες δυνατότητες.
Γιάννης Μανώλης
Γιάννης Μανώλης
Τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες περιοχές της ηπειρωτικής ή/και νησιωτικής Ελλάδας είναι πολλά, όπως: η γεωγραφική εγγύτητα με την Αθήνα, η ποικιλομορφία του φυσικού περιβάλλοντος, όπου το βόρειο άκρο θυμίζει Σποράδες ενώ το νότιο Κυκλάδες, καθώς και το γεγονός ότι συνδυάζει βουνό, κάμπο και θάλασσα˙ το πλούσιο θαλάσσιο περιβάλλον, όπου από την δυτική πλευρά “βρέχεται” από τον Ευβοϊκό ενώ από την ανατολική από το Αιγαίο˙ και το γεγονός ότι δεν μπορείς να αποκλειστείς δεδομένου ότι υπάρχει και οδική σύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα, μπορεί να μετατρέψουν την Εύβοια σε ατμομηχανή ανάπτυξης. 

Η κρίση, όπως ήταν αναμενόμενο, έπληξε σοβαρά την περιοχή. Την δεκαετία του 2000, το νότιο κυρίως μέρος της Εύβοιας γνώρισε πρωτόγνωρη ανάπτυξη, η οποία στηρίχθηκε κατά κύριο λόγο στην οικοδομή (παραθεριστική κατοικία). Ακόμη μεγαλύτερη κρίση και ανεργία αντιμετώπισε η κεντρική και βόρεια Εύβοια, καθώς η αποβιομηχάνιση που είχε ξεκινήσει πολύ πριν την δημοσιονομική κρίση του 2010 (π.χ. Σκαλιστήρη στο Μαντούδι) συνεχίστηκε με γοργό ρυθμό την τελευταία 7ετία. Φτώχεια, ανεργία και φόβος απώλειας της εργασίας συνθέτουν ένα απογοητευτικό και μίζερο περιβάλλον, το οποίο τροφοδοτεί έναν φαύλο κύκλο εσωστρέφειας. Η μιζέρια και η εσωστρέφεια όμως δεν ταιριάζουν στην Εύβοια και δεν πρέπει να αποδεχτούμε νομοτελειακά ότι αυτή είναι η μοίρα μας. 

Η Εύβοια μπορεί να αναπτυχθεί και να διαμορφώσει καλύτερες συνθήκες διαβίωσης για τους κατοίκους της, αρκεί να κινηθεί έξυπνα, αποφασιστικά και συντονισμένα. 

Προς αυτήν την κατεύθυνση, καταθέτω εν συντομία μερικές σκέψεις που πιστεύω ότι μπορούν να αυξήσουν το εισόδημα, να δώσουν ώθηση στις επενδύσεις και να δημιουργήσουν βιώσιμες θέσεις εργασίας: 

1.Έμφαση στην ποιότητα: Η Ελλάδα, και στην περίπτωση μας η Εύβοια, δύσκολα μπορεί να ανταγωνιστεί άλλες χώρες όταν εστιάζει μονοδιάστατα στην ποσότητα. Αν, για παράδειγμα, συμφωνούσαμε με την Κίνα να τους προμηθεύουμε με ντομάτες, η ζήτηση θα ήταν τόσο μεγάλη που η παραγωγή δεν θα μπορούσε να την καλύψει ακόμη και αν μετατρέπαμε όλη τη χώρα σε θερμοκήπιο. Πρέπει να δώσουμε έμφαση στην ποιότητα. Για παράδειγμα, οι καλλιεργητές αρωματικών φυτών ή βοτάνων θα εύρισκαν ευκολότερα αγορές (και καλύτερες τιμές) στο εξωτερικό από τους παραγωγούς ντομάτας. Υπάρχουν κάποια επιτυχημένα παραδείγματα που δείχνουν τον δρόμο. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα εξής: η μικροζυθοποιία Septem στο Ωρολόγιο τα αποξηραμένα σύκα στην Κύμη και τον Ταξιάρχη και οι βιολογικές ελιές στις Ροβιές. 

2.Εξωστρέφεια, μεταποίηση και branding: Η Εύβοια πρέπει να βγει από το καβούκι της και να ανοιχτεί σε νέες αγορές. Για να γίνουμε περισσότερο εξωστρεφείς χρειάζεται, αφενός, σωστή καθοδήγηση και, αφετέρου, στοχευμένες προωθητικές ενέργειες. Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας έχει ξεκινήσει σημαντικό έργο προς αυτήν την κατεύθυνση. Η Αγροδιατροφική Σύμπραξη Στερεάς Ελλάδας και το «καλάθι αγροτικών προϊόντων» αποτελεί μια προσπάθεια που πρέπει να προχωρήσει και να ενισχυθεί. Είναι σημαντικό να δοθούν κίνητρα για την μεταποίηση. Ο συγκεκριμένος κλάδος όχι μόνο μπορεί να αυξήσει την αξία των προϊόντων και να ενισχύσει την αγροτική παραγωγή, αλλά και να συμβάλει στη δημιουργία ταυτότητας. Για παράδειγμα, η γραβιέρα Νάξου συνέβαλε καθοριστικά στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη του νησιού. Στο περίπλοκο και άκρως ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον που ζούμε, δεν αρκεί πλέον να έχεις καλό προϊόν, αλλά πρέπει να έχεις και το σωστό marketing προκειμένου να είναι ανταγωνιστικό. Τo branding, που περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία που συνθέτουν την εμπορική ταυτότητα του προϊόντος (επωνυμία, λογότυπο και συσκευασία), αποτελεί απαραίτητο εργαλείο του σύγχρονου marketing.        

3.Προτίμηση τοπικών προϊόντων: Για να το πω απλά: πρέπει να γίνομαι περισσότερο “τοπικιστές”, με την καλή έννοια του όρου. Δηλαδή, να προτιμάμε τα προϊόντα της περιοχής μας, γιατί έτσι τονώνουμε περισσότερο την τοπική οικονομία και δίνουμε μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία στα προϊόντα που παράγουμε και τις υπηρεσίες που προσφέρουμε. Για παράδειγμα, θα ήταν προς το συμφέρον όλων μας αν τοποθετούσαμε πλάκες Καρύστου αντί για πλακάκια Ιταλίας στα πεζοδρόμια και στις πλατείες μας, αν προωθούσαμε το κατσίκι, το κρασί και τα ψάρια της περιοχής μας, αν προτιμούσαμε ελιές από τις Ροβιές κτλ. Ιδίως ο τουριστικός κλάδος (ξενοδοχεία και εστιατόρια), πρέπει να έρθει σε συμφωνία με τον αγροτικό τομέα και να προκύψουν συνέργειες. 

4.Ενίσχυση ενδοπεριφερειακής κινητικότητας και εμπορικών σχέσεων: Ένα από τα μειονεκτήματα της Εύβοιας, που δεν το συναντάς σε τέτοια έκταση σε άλλους νομούς, είναι ότι η κινητικότητα και οι εμπορικές σχέσεις εντός του νομού είναι υποτονικές. Αυτό, βέβαια, οφείλεται κατά κύριο λόγο στο απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο και στη μορφολογία της. Για παράδειγμα, ο ψαράς από το Μαρμάρι ή από τα Στύρα στέλνει ευκολότερα τα αλιεύματα του στην Αθήνα παρά στη Χαλκίδα. Για την τόνωση των ενδοπεριφερειακών εμπορικών σχέσεων και της κινητικότητας είναι απαραίτητο να εκσυγχρονιστούν οι υποδομές και ιδίως το οδικό δίκτυο που ενώνει τη Χαλκίδα με την Κάρυστο, την Ιστιαία και την Κύμη. Σημαντική προστιθέμενη αξία θα έδιναν και τα υδροπλάνα, τα οποία θα μπορούσαν να συνδέσουν τη νότια, με την κεντρική και τη βόρεια Εύβοια. 
5.Δημιουργία θεματικού πάρκου νέων τεχνολογιών και νεοφυών επιχειρήσεων: Η Εύβοια προσφέρεται για την δημιουργία ενός θεματικού πάρκου για την έρευνα και την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, καθώς βρίσκεται κοντά στην Αθήνα και διαθέτει μεγάλες εκτάσεις σε χαμηλότερη τιμή από την Αττική. Χρειάζεται, βέβαια, να γίνουν συντονισμένες ενέργειες και να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα, έτσι ώστε να βρεθούν τα απαραίτητα επενδυτικά κεφάλαια που θα χρηματοδοτούσαν ένα τέτοιο μεγάλο project. 

Ο Γιάννης Μανώλης είναι διδάκτορας Οικονομικών & Πολιτικών Επιστημών, πολιτικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας που έχει περάσει από τη διαδικασία του Μητρώου Πολιτικών Στελεχών. Οι παραπάνω προτάσεις αποτελούν μέρος της ερευνητικής του δουλειάς για το βιβλίο που συγγράφει και θα εκδοθεί την άνοιξη του 2018 με τίτλο «Η έξυπνη Εύβοια: Μια αναπτυξιακή πρόταση για έξοδο από την κρίση».    




Δημοφιλή σήμερα

Σχολή ποδοσφαίρου El Classico FC στην Χαλκίδα

Σχολή ποδοσφαίρου El Classico FC στην Χαλκίδα

13/09/2013
Η σχολή ποδοσφαίρου El Classico F.C. λειτουργεί από το 2007 έως και σήμερα στην Χαλκίδα....
Μικροί και μεγάλοι στους αγώνες δρόμου του 1ου Edipsos Multisport and Wellness Festival  στην Αιδηψό

Μικροί και μεγάλοι στους αγώνες δρόμου του 1ου Edipsos Multisport and Wellness Festival στην Αιδηψό

25/09/2017
Λίγες μόνο ημέρες έμειναν πριν την έναρξη του 1ου ...
Εκδήλωση για την Παγκόσμια ημέρα Φυσικοθεραπείας στη Χαλκίδα

Εκδήλωση για την Παγκόσμια ημέρα Φυσικοθεραπείας στη Χαλκίδα

23/09/2017
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Φυσικοθεραπευτών Π.Τ. Ευβοίας και ο Σύνδεσμος των εν Ευβοία Πελοποννησίων με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Φυσ...

Κάνε το δικό σου σχόλιο

Όνομα
Email (δεν θα εμφανίζεται)
Σχόλια (δεν θα δημοσιεύονται σχόλια με διευθύνσεις προς άλλους ιστότοπους)
* Η συμπλήρωση όλων των πεδίων της φόρμας είναι υποχρεωτική.
3D ΕΠΕ Τέντες Αιδηψού - Σάκης Μοσχόπουλος

Αρχή της σελίδας