Ειδήσεις - νέα από την Χαλκίδα και την Εύβοια | Eviaportal.gr
Ο καθηγητής - μαθηματικός Δρ Νίκος Κανέλλος από την Σκύρο, μας εξηγεί το λόγο που τα Μαθηματικά θέλουν περισσότερο τρόπο και λιγότερο κόπο
Τα Μαθηματικά δεν θέλουν κόπο, αλλά τρόπο
Τα Μαθηματικά δεν θέλουν κόπο, αλλά τρόπο
Τα Μαθηματικά είναι ένα ιδιαίτερο μάθημα. 

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι αποτελεί μια ξεχωριστή γλώσσα. Έχουν το δικό τους “αλφάβητο”, τη δική τους “γραμματική” και το δικό τους “συντακτικό”. Βέβαια, η “προφορά” του καθενός εξαρτάται από το πόσο καλά θα εξασκηθεί.

Η πρώτη γνωριμία των μαθητών με τα Μαθηματικά έρχεται από πολύ νωρίς, όταν στο Δημοτικό προσπαθούν να καλλιεργήσουν την αποκαλούμενη “μαθηματική σκέψη” με την τέλεση βασικών πράξεων. Οι βάσεις που αρχίζουν να “χτίζουν” οι μικροί μαθητές στηρίζονται στην Πρακτική Αριθμητική. Με λίγα λόγια, τα πράγματα είναι πολύ συγκεκριμένα και καθόλου αφηρημένα. Οι πρώτες μεγάλες δυσκολίες ξεκινάνε ουσιαστικά από το Γυμνάσιο, όπου εισάγεται η έννοια του άγνωστου Χ, ενώ η Αριθμητική δίνει τη θέση της στην Άλγεβρα και τη Γεωμετρία. Συν τοις άλλοις το σύστημα αξιολόγησης απαιτεί τη διεξαγωγή πολλών τεστ, διαγωνισμάτων και εξετάσεων. 

Μάλιστα, το πιο περίεργο στις εξετάσεις των Μαθηματικών είναι ότι ο βαθμός που επιτυγχάνει κάποιος δεν είναι απαραίτητα ανάλογος με το χρόνο διαβάσματος που αφιερώνει. Αντίθετα, σε άλλα μαθήματα, όπως για παράδειγμα στην Ιστορία, ένα παιδί που θα διαβάσει πολλές ώρες αναμένει έναν καλό βαθμό, καθώς το παιδαγωγικό σύστημα δίνει βαρύτητα στη στείρα απομνημόνευση και λιγότερο στην κριτική ικανότητα. 

Φυσικά, με αυτόν τον τρόπο ζημιώνεται η ουσιαστική μάθηση.  
Πάντως, ανεξαρτήτως της φύσης των Μαθηματικών, αυτό που προέχει για την πλήρη κατανόηση τους είναι: (1) η σωστή διδασκαλία από τον εκάστοτε καθηγητή, ο οποίος -αν μη τι άλλο- δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κανένα βιβλίο ή βίντεο, και γι’ αυτό ο ρόλος του είναι εξαιρετικά σημαντικός, (2) η συγκέντρωση του μαθητή κατά τη διάρκεια της παράδοσης και η εκδήλωση συγκεκριμένων αποριών που μπορεί να έχει, (3) η εξάσκηση στο σπίτι με την επίλυση των κατάλληλων -κι όχι απαραίτητα πολλών- ασκήσεων, μιας κι εδώ κυριαρχεί η ρήση που λέει ότι: “μετράει η ποιότητα κι όχι η ποσότητα”. 

Πάντως, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι κι εμείς οι μαθηματικοί συναντάμε δυσκολίες στο αντικείμενο που σπουδάσαμε διότι, απλά, τα Μαθηματικά δεν είναι εύκολα.

Όμως, μπορούν να φανούν λιγότερο δύσκολα με την κατάλληλη υποστήριξη και τη σωστή προετοιμασία. Άλλωστε, όπως είχε πει κι ο Σωκράτης: “Ἓν οἶδα ὅτι οὐδὲν οἶδα”, δηλαδή ένα ξέρω, ότι τίποτα δεν ξέρω. 

Σε κάθε περίπτωση, όμως, είναι λανθασμένη η άποψη ότι τα Μαθηματικά είναι για λίγους. Να θυμάστε ότι τα Μαθηματικά είναι για όλους, μα προπαντός για εκείνους που μπορούν από μικροί να ανακαλύψουν την κρυφή γοητεία τους και να βρουν τον τρόπο τους.

Ένα σχετικό παράδειγμα έρχεται από την μακρινή Ιαπωνία. Να σημειωθεί εδώ, ότι οι Ασιάτες μαθητές θεωρούνται από τους πιο προικισμένους στα Μαθηματικά, καταλαμβάνοντας κάθε χρόνο τις πρώτες θέσεις στο Διεθνές Πρόγραμμα για την Αξιολόγηση των Μαθητών PISA (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ. Οι Ιάπωνες, λοιπόν, μαθητές από την ηλικία των 8 ετών περίπου μαθαίνουν το “times table jingle kuku” (προπαίδεια με κουδουνίσματα). Η λέξη ku στα ιαπωνικά είναι ο αριθμός 9 και ο τίτλος αντικατοπτρίζει την τελευταία σειρά του κουδουνίσματος, που είναι 9 επί 9 = 81. 

Έτσι, τα παιδιά μαθαίνουν με μηχανικό τρόπο τον ήχο και προσπαθούν να το απαγγείλουν όσον το δυνατόν γρηγορότερα. Εξάλλου, δεν είναι λίγοι εκείνοι που συνδέουν την επιστήμη των Μαθηματικών με τη μουσική, έχοντας και ορισμένα τρανταχτά παραδείγματα, όπως είναι η μουσική κλίμακα του Πυθαγόρα. Μην ξεχνάμε ότι ο ίδιος ο Πυθαγόρας υπήρξε φιλόσοφος, μαθηματικός αλλά και θεωρητικός της μουσικής.   

Συμπερασματικά, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι τα Μαθηματικά θέλουν περισσότερο τρόπο και λιγότερο κόπο. 

Αν συνυπολογίσουμε, δε, τη διαχρονική εφευρετικότητα των Ελλήνων και το γεγονός ότι η μαθηματική επιστήμη είναι αντιπροσωπευτική του ελληνικού πνεύματος, μπορούμε να ατενίζουμε με περίσσεια αισιοδοξία το μέλλον των μαθητών μας στα Μαθηματικά.

Δρ Νίκος Κανέλλος
Μεταδιδακτορικός Ερευνητής ΕΜΠ - Μαθηματικός - Σκύρος



Δημοφιλή σήμερα

Ο χειμώνας έρχεται, πέφτει έως 10 βαθμούς η θερμοκρασία

Ο χειμώνας έρχεται, πέφτει έως 10 βαθμούς η θερμοκρασία

18/12/2017
Η εβδομάδα μπήκε με κρύο και θα είναι έντονα χειμωνιάτικη με κύρια χαρακτηριστικά τους ψυχρούς βοριάδες, την πτώση της θερμοκρασίας έως και ...
Αλλαγή πορείας οχημάτων στην περιοχή Αλωνάκι στη Χαλκίδα

Αλλαγή πορείας οχημάτων στην περιοχή Αλωνάκι στη Χαλκίδα

15/12/2017
Ο Δήμος Χαλκιδέων ενημερώνει ότι λόγω εργασιών επέκτασης του δικτύου αποχέτευσης ομβρίων, η οδός Αντιγόνου στην περιοχή «Αλωνάκι» Χαλκίδας...
Διάθεση προϊόντων χωρίς μεσάζοντες στο Πάρκο του Λαού στη Χαλκίδα

Διάθεση προϊόντων χωρίς μεσάζοντες στο Πάρκο του Λαού στη Χαλκίδα

16/12/2017
Η Ένωση Προστασίας καταναλωτών Στερεάς Ελλάδας διοργανώνει διάθεση προϊόντων χωρίς μεσάζοντες στο Πάρκο του Λαού στη Χαλ...

Κάνε το δικό σου σχόλιο

Όνομα
Email (δεν θα εμφανίζεται)
Σχόλια (δεν θα δημοσιεύονται σχόλια με διευθύνσεις προς άλλους ιστότοπους)
* Η συμπλήρωση όλων των πεδίων της φόρμας είναι υποχρεωτική.

Photo Gallery

3D ΕΠΕ Τέντες Αιδηψού - Σάκης Μοσχόπουλος

Αρχή της σελίδας